Nog precies één maandje - Reisverslag uit Hillegom, Nederland van Yvette Weijers - WaarBenJij.nu Nog precies één maandje - Reisverslag uit Hillegom, Nederland van Yvette Weijers - WaarBenJij.nu

Nog precies één maandje

Blijf op de hoogte en volg Yvette

12 Juli 2015 | Nederland, Hillegom

Whaa! Over precies een maand (12 Augustus), vlieg ik samen met mijn vriendinnetje en studiegenootje naar het mooie Zuid-Afrika. Hier gaan wij 3 maanden verblijven en een stage lopen in een kinderziekenhuis. Dit is een ziekenhuis voor chronisch zieke kindjes en ligt in Kaapstad. Zelf verblijven wij ook in Kaapstad, in een mooie studentenaccommodatie met twee zwembaden, een bar/restaurant en 24 uur beveiliging. Daarnaast hebben wij een auto tot onze beschikking om ons te vervoeren en om naar de stageplek te komen.

Waarom nou zo graag naar Zuid-Afrika? Dit komt door mijn oma Dicky die helaas in 2013 is overleden. Zij heeft 4 jaar gewoond in Zuid-Afrika en is daar ook werkzaam geweest. Van haar heb ik vele mooie verhalen gehoord over hoe het daar is en zo ben ik warm geworden voor het land. Toen zij overleed, beloofde ik haar dat ik ook naar Zuid-Afrika zou gaan om deze dingen ook te ervaren.

We hebben er natuurlijk ontzettend veel zin in maar er is veel voorafgegaan om alles rond te krijgen. In mijn 2e jaar van de HBO-V ben ik begonnen met informeren over een stage in het buitenland. Als eerst heb ik gesprekken gehad met docenten van de Haagse Hogeschool, die hierover gaan, voor de mogelijkheden. Al snel was het duidelijk dat er geen contacten zijn in Zuid-Afrika en dat als je hiernaar toe wilt, het zelf moet gaan regelen. Zelf had ik ook geen contacten in Zuid-Afrika dus het was even puzzelen hoe ik het zou gaan doen.
Ik zat in het tweede jaar van de opleiding met Lisette in de klas. Zij wilde ook graag in het vierde jaar op buitenlandstage inplaats van een minor volgen op school. Lisette was in de zomer op vakantie geweest naar Zuid-Afrika en toen ze terugkwam wilde ze graag weer terug en samen met mij op stage. Zodoende zijn we samen begonnen om alles te regelen.

We hadden een aantal opties waar we uit konden kiezen. Zo zijn er genoeg organisaties die vrijwilligerswerk in projectvorm aanbieden in Afrika. Alleen wilde wij specifiek naar Zuid-Afrika en werkzaam zijn in ons vakgebied (verpleegkundige) om zo ervaring op te doen. Een andere optie zou zijn om een brief/mail op te stellen en deze naar verschillende ziekenhuizen te sturen in Zuid-Afrika. Alleen moesten we dan maar hopen dat de brief überhaupt aankwam, bij de juiste persoon terecht kwam, en dat diegene tijd/zin heeft om energie te steken in twee studenten uit Nederland. Dit was eigenlijk redelijk onmogelijk dus dit hebben we ook niet gedaan.
Na wat onderzoek op internet kwamen we op de optie om een bemiddelingsbureau in te schakelen die ons dan zou helpen met het zoeken van een stageplaats en accommodatie. Dit kost natuurlijk wel wat, maar dan ben je wel verzekerd van een plek en er komen veel gunstige dingen bij kijken. We hebben verschillende bemiddelingsbureau's bekeken en kwamen uit op 4Exchange. Dit is een organisatie die als enige Nederlands stagebureau in Kaapstad en Port Elizabeth gevestigd zit. Zij zijn zelf op de locatie aanwezig en kunnen dus alles rondom je stage persoonlijk organiseren. Wat nog een groot voordeel was van dit bemiddelingsbureau is dat je pas achteraf hoefde te betalen als je tevreden bent met de stageplek. Al snel besloten we om dit te doen en stuurde wij het formulier op die ingevuld moest worden. Hierin kon je wensen aangeven wat je precies wilde en of je in Kaapstad of Port Elizabeth wilde verblijven. Dit maakte ons eigenlijk niet zoveel uit maar we wilde wel graag in een ziekenhuis werken. We kregen supersnel bericht van ze terug dat ze aan de slag gingen voor ons. Er kwamen al snel 2 opties binnen: werken met gehandicapten of een stage in een kinderziekenhuis. Al snel waren we eruit en kozen voor het kinderziekenhuis in Kaapstad. Toen begon het regelen met de examencommissie van school, deze moesten toestemming geven aan je plan zodat we wel die 15 studiepunten zouden krijgen. Dit was een heel gedoe en duurde allemaal erg lang. Uiteindelijk hadden we samen besloten om gewoon te gaan en als het dan niet "goedgekeurd" zou worden, zouden we na ons afstuderen nog een minor volgen op school. Toen we dat besloten hadden, kregen we bericht dat het goedgekeurd werd. En hebben we de volgende stappen gezet:

- Vlucht boeken
- Paspoort aanvragen
- Visum regelen
- Stagecontracten opstellen en opsturen
- Praktijkleerplan schrijven voor school
- Accommodatie regelen met 4Exchange
- Auto huren voor in Kaapstad
- Internationaal rijbewijs halen (ANWB)
- Reisverzekering uitzoeken
- Studiebeurs regelen
- Afspraak maken bij de huisarts voor inentingen
- Inentingen halen

Nu moet ik natuurlijk alles nog inpakken etc. maar daar heb ik gelukkig nog precies een maand de tijd voor!
Hoe dan ook, hopelijk is alles de moeite waard en ga ik de tijd van mijn leven beleven.

Veel liefs,x

Yvette

  • 13 Juli 2015 - 08:45

    Saskia En Jasper :

    Toch waarbenjij.nu :)
    Ik ga zo gelijk onze verhalen op sasenjap.waarbenjij.nu uit vervlogen tijden weer eens teruglezen.

    Het vlaggetje van Nederland heb je nu al binnen.
    Zometeen die van Zuid-Afrika ernaast.

  • 13 Juli 2015 - 16:44

    Opa Ton:

    Super Yvette, om zo'n blog te starten!
    Ek sal die verhaaltje volg met baaie veel aandacht !!
    Kus, opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

12 Augustus '15 vlieg ik voor 3 maanden naar Zuid-Afrika om daar een stage te lopen in een kinderziekenhuis gelegen in Kaapstad. Dit avontuur ga ik samen met mijn studiegenoot Lisette aan en we hebben er ontzettend veel zin in.

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 10072

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2016 - 01 November 2016

Nepal

12 Augustus 2015 - 09 November 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: