Eerste week Garden Route - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Yvette Weijers - WaarBenJij.nu Eerste week Garden Route - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Yvette Weijers - WaarBenJij.nu

Eerste week Garden Route

Blijf op de hoogte en volg Yvette

03 November 2015 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Hatzee! Maandag ochtend startte onze reis naar Port Elizabeth waar we twee weken over zullen doen en dan naar huis zullen vliegen. Om 8.30 stond de wekker om nog wat kleine dingetjes te regelen en uit te checken. Ook nog snel even langs 4Exchange om ze te bedanken voor deze geweldige tijd in Kaapstad en zodat ze nog wat op mijn vlag konden zetten. Tata ingeladen en ready to go.

Onze eerste stop was in Swellendam. De derde oudste stad van Zuid-Afrika met veel historische gebouwen en monumenten. In Swellendam hadden we niet een hele lange tussenstop maar we hebben heerlijk geluncht bij Old Gaol (een aanrader). Daarna hebben we wat door het dorpje heen gelopen en zijn we de Van Oudtshoorn Road afgelopen. Deze straat ligt in een van de oudste buurten van Swellendam. Door de oude eikenbomen en eucalyptusbomen aan beide kanten van de weg met gigantische landhuizen, lijkt het alsof je vijftig jaar terug bent in de tijd. In die straat hebben Lisette en ik dan ook ons ideale huis gevonden, alleen nog even sparen. Het is echt een heel vredig mooi plaatsje, zeker de moeite waard om even een tussenstop te maken. Ook hebben we nog wat kleding geshopt in Swellendam, niet heel handig allemaal aangezien we maar 20 kilo mee mogen nemen maar deze shirtjes en jurk konden we niet laten liggen. Toen we de winkel uitliepen en een andere winkel in gingen, kwam Liset erachter dat haar tas weg was. Ja nee he, niet nu. Snel terug gegaan naar de winkel, in het pashokje kijken.. niks! Oh no, snel naar de balie waar we afgerekend hadden, en ja hoor, gelukkig de tas stond er nog. Vervolgens liepen we door een steegje en zei ik: hop hop, op naar Mosselbay waarop een jongen die ons tegemoet liep antwoorden: byee, haha dit vonden we grappig. Nog 2 uurtjes naar Mosselbay rijden met Tata om daar in een guesthouse te overnachten.

We kwamen zo rond half zes aan in het hostel waarbij we erg hartelijk begroet werden door de man van de receptie. Meteen gaf hij allemaal tips over dingen die we hier in Mosselbay kunnen doen. Mosselbay is een kleine havenstad aan de Garden Route die vandaag de dag nog steeds veel wordt gebruikt. De man van het hostel vroeg waar we van plan waren om te gaan eten vanavond. Wij hadden zelf al wat research gedaan en hadden gezien dat er een restaurant was waar je kon braaien. Dit leek ons erg leuk om te gaan doen dus we vertelden de man van het hostel dat we dat wel wilden gaan doen. Vervolgens kwam hij met het verhaal dat hij een shuttle busje kon bestellen voor ons die ons naar de plek zou brengen. Gratis en voor niks, zodat wij een extra alcoholisch drankje konden bestellen. Super chill dus daar maakten we natuurlijk wel gebruik van. Ook bij het restaurant (Kaai 4 genaamd) werden we hartelijk ontvangen en kregen we de hele menukaart te horen. Het hele restaurant was buiten, het was niet heel erg lekker weer op dat moment maar we hebben geen spijt gehad, dit hadden we niet willen missen. Lisette bestelde een lambspot en ik ging aan de mosselen in Mosselbay natuurlijk, want tja daar heeft het zijn naam aan te danken. Het eten was ontzettend lekker en toen we uitgegeten waren werden we weer keurig met de shuttlebus terug naar ons hostel gebracht. Wat een service niet?
De volgende ochtend stond sandboarding op de planning. Om 8.30 werden we opgehaald door de ‘dude’ waarmee we de ochtend door zouden gaan brengen. Met de tata volgeladen reden we achter hem aan naar de plek waar we zouden gaan boarden. We waren met nog drie anderen meiden die uit Noorwegen kwamen. Vervolgens gingen we achterin een truckbusje (staand) door de duinen rijden. Toen we daar aankwamen haalden we onze boarden en kregen we uitleg over de omgeving en het boarden zelf. Die gast was echt super enthousiast en wilde dat we allemaal posities aannamen voor de foto’s die hij van ons maakte. Let’s go, als eerste van de berg af. Ik ben een snowboarder maar dit is toch wel even iets anders. Recht voor uit, door de knieën en rats naar beneden toe. Wauw, vet, kicken, gaaf, nog een keertje! Zo gingen we stuk of zes keer de berg af. Het lukte uiteindelijk allemaal best wel aardig. Na het boarden gingen we sleeënd de berg af. Deze berg was ietsje hoger dan de vorige en het ging echt gigantisch hard. Helaas moesten we toen we beneden waren wel dat hele stuk weer omhoog lopen (de lift was kapot). Tweede rondje deden we een wedstrijdje waarbij ik keihard werd ingemaakt door Lisette. helaas! In totaal zijn we drie uur lang bezig geweest en werkelijk overal zat zand, maar dat hinderde niet. We zijn doorgereden naar het uitkijkpunt van Mosselbay en hebben daar genoten van een goede lunch. Vervolgens zijn we doorgereden naar Oudtshoorn, dit ligt 1 uurtje van Mosselbay af.

Aan de regels in het verkeer moet ik soms nog wel wennen. Het is hier niet zo als in Nederland dat rechts voorrang heeft binnen de bebouwde kom (en nee, ook niet links). Als er een kruispunt is, staat er bij elke uitgang een stopbord met streep. Iedereen moet hier dan stoppen en wie het eerst gestopt is, mag als eerste het kruispunt overrijden. Het is dan niet zo dat degene achter de eerste ook meteen kan rijden, eerst moet degene die daarna als eerst gestopt is passeren. Allemaal best wel verwarrend omdat je dus moet gaan onthouden wie er voor jou gestopt is. Als je voor je beurt gaat, krijg je aardig boze blikken naar je toe. Daarnaast heb je snelwegen met 1 baan waar je 120 km per uur mag rijden. Deze wegen gaan ook de bergen in en vaak is het zo dat er een vrachtwagen met moeite de berg opkomt en dus met 40 km per uur omhoog gaat, heel fijn.

De weg naar Oudtshoorn was prachtig, mooie omgeving en heel wat struisvogels gezien. Rond vier uur kwamen we aan in ons hostel genaamd Oasis Shanti Backpackers. Weer een heel goed hostel met een ontzettende lieve, dankbare vrouw die ons van alles vertelde over Oudtshoorn. Het dorp is niet heel veel, vooral de omgeving van Oudtshoorn is mooi en er is veel te doen. Voor ons bezoek hadden we al wat dingen in ons hoofd die we wilden gaan doen daar zoals de Cango Caves (kalkgrotten) en een bezoek brengen aan een struisvogelboerderij. De vrouw plande eigenlijk onze hele volgende dag al in, we zouden eerst naar de Cango Ranch gaan (een park met onder andere krokodillen en cheeta’s), daarna op het heetst van de dag (de volgende dag zou het namelijk 43 graden worden hier) naar de Cango Caves, omdat het daar lekker koel is, en daarna naar een struisvogelboerderij gaan. Nou dit vonden we wel een goede planning. Vervolgens kregen we bonnen met korting voor alle drie de onderdelen, dit scheelde ons flink wat geld dus daar waren we haar dankbaar voor. Na de rondleiding en intropraatje zijn we meteen het zwembad ingedoken, want ook toen was het rond de 36 graden. We hebben lekker in het zonnetje gelegen en wilden daarna wat boodschappen doen in het dorp.
We bestelden wat eten en aten het lekker buiten op in het hostel. Daarna hebben we een goede eerste nacht gehad in Oudtshoorn. We lagen op een kamer met in totaal zeven bedden, dus we konden elk uur wisselen van bed haha. De volgende ochtend begonnen we met onze planning. We begonnen bij de Cango ranch, hier kregen we een rondleiding van een ranger door het hele park. Hier zagen we onder andere vleermuizen, nijlpaarden, krokodillen, aasgieren, flamingo’s, ringstaartmaki’s (King Julien uit Madagascar), cheeta’s, witte tijger/leeuwen en een luipaard. De kooien waren in dit park wel allemaal heel goed en mooi, dus dat was wel goed om te zien, maar toch vind ik dat deze dieren in het wild moeten leven. Toen we bij de krokodillen waren, ging de tourguide ze eten geven. Deze beesten kunnen twee meter uit het water springen voor eten, dit was wel indrukwekkend om te zien want altijd als ik een krokodil ergens zie (niet dat ik ze vaak zie hoor), liggen ze te slapen. Na het park zijn we doorgereden naar de Cango Caves. Er waren twee tours die je kon doen, de normal tour en de adventure tour. Wij kozen natuurlijk voor de adventure tour. Deze tour duurde in totaal 90 minuten en was wel echt adventure. Aan het begin van de tour vertelde de man dat een Nederlander deze grotten ontdekt had. Met alleen een touw en een lamp die nauwelijks licht gaf, was hij naar beneden geklommen. De tourguide deed voor de grap even alle lichten uit in de grot om te laten zien hoe donker het was met alleen dat mini lampje. Nou, heel donker en dus onvoorstelbaar dat iemand zo de grotten ontdekt heeft en ook weer heelhuids boven gekomen is. Ook vertelde de man dat er eens een vrouw tijdens de tour vast was komen te zitten. Zij had hier vervolgend 11 uur moeten blijven wachten totdat er hulp kwam. De anderen mensen van de tour zaten dus ook 11 uur vast, want die konden ook niet terug. Oke, gelukkig zijn wij niet dik, en kunnen wij wel door de gangen heen, dat hoopten we dan maar! De tour zelf was echt gaaf, we moesten door mini gangetjes kruipen, onszelf door smalle steegjes heen wurmen en glijden naar beneden. Na de tour reden we terug naar Oudtshoorn en zijn we gestopt bij de struisvogelboerderij waar we korting voor hadden. Op de struisvogelboerderij kon je de struisvogels eten geven en op ze rijden. Dit vonden wij alleen niet oké, struisvogels zijn er niet om op te rijden maar omdat het zo heet was die dag, mocht niemand op de beesten rijden. Al snel konden we aansluiten bij een tour waar we meteen een klein struisvogeltje in onze handen geduwd kregen. Echt lief die kleintjes. Vervolgens konden we een struisvogel genaamd Betty eten geven en daarna kregen we een heerlijke massage van drie struisvogels tegelijk. Je hield dan een bak met voer voor je buik en de vogels bogen dan naar voren bij je nek om het eten te pakken. Struisvogeleieren zijn heel stevig, zo stevig dat je er op kan staan, dit moesten we natuurlijk even uitproberen. Bij het hostel aangekomen, doken we weer snel het zwembad in omdat het bloedje heet was. We hadden wat eten gehaald bij de supermarkt wat we konden opwarmen. Het was weer een topdag.

De volgende ochtend vertrokken we vroeg uit Oudtshoorn omdat we om 11 uur zouden gaan paardrijden in Wilderness, de volgende stop op de Garden Route. Wilderness heeft een heel mooi bos, dus hier moesten we doorheen. We hadden een privé rit met de paarden. Lisette heeft heel lang geleden eens op een paard gezeten maar nooit echt gereden. Zij kreeg het braafste paard van stal, genaamd Harry Potter! Mijn paard heette Rain en was ook een lief dier. De rit duurde 1,5 uur en was door de bossen van Wilderness heen. De gids was een goeie, hij keek in hoeverre Lisette het kon en paste daar onze rit op aan. We gingen al snel draven en galopperen. Dit vonden we beide super leuk dus dat deden we vaker. Ik vond het heel tof om in Zuid-Afrika te paardrijden, is toch wat ik leuk blijf vinden.

Na de rit gingen we lunchen in Wilderniss en reden we door naar onze volgende stop: Knysna (uitspreken als Nijsna). Wederom hadden we weer een goed Hostel uitgekozen. We settelden ons even in de kamer en gingen daarna uiteten in Knysna. Oke, heel bizar maar Knysna is net als Waterfront alleen dan in kleiner formaat. Via Longstreet rij je door naar Waterfrontdrive (zo wordt het ook genoemd, net als in Kaapstad). We voelden ons even helemaal thuis haha. Na het eten gingen we facetimen met onze vriendjes in Kaapstad. Edwin was jarig en gaf een braai in Best Western. Het was een gezellige boel daar en leuk dat we toch nog onderdeel ervan waren. De volgende dag gingen we weer terug naar ‘wannabe Waterfront’ om het bij daglicht beter te bekijken. Rond drie uur vervolgden we onze trip naar Plettenbergbay, waar we twee nachten zouden verblijven. Plettenbergbay ligt in een hele mooie omgeving. De eerste dag in Plettenbergbay gingen we naar het Knysna Elephantpark. Omdat het de vorige dag in Knysna niet goed weer was, besloten we het de volgende dag te doen. Gelukkig was het weer nu beter en dus was onze beslissing een goede beslissing. En ja hoor, we waren weer de enige twee die op dat tijdstip de tour gingen doen. Omdat we studenten zijn kregen we flink wat korting, dus dat was wel leuk. Als eerst kregen we een film te zien over het park en de olifanten die daar leefden. In totaal waren het er zeven met verschillende leeftijden. Na de film kregen we de hokken te zien van de olifanten als het weer slecht was of als er een kleintje geboren was. De olifanten kunnen zelf in en uit lopen dus vrijheid genoeg. We gingen met een busje naar de olifanten toe en al snel gingen ze klaar staan om gevoerd te worden. Stonden ze dan, allemaal keuring op een rijtje, gigantische beesten, hongerig kijkend naar onze emmer met fruit en groente. Oke tijd om te voeren, dit doe je met een platte hand zodat ze het eten kunnen vastpakken met hun slurf en dan in hun mond kunnen stoppen. Het voeren ging goed en was een toffe ervaring. Na het voeren konden we met de olifanten knuffelen en met ze op de foto. Die beesten lopen gewoon waar ze naartoe willen en vinden het prima als je ze aait of naast ze staat. We hebben dus flink wat leuke foto’s kunnen maken aangezien onze gids alleen ons had, maakte hij ook heel wat foto’s van ons. De volgende tour kwam eraan, het busje was helemaal vol dus het was best wel bijzonder dat wij met zijn tweetjes waren. Omdat wij ons zo vermaakten mochten we nog een rondje bij de olifantjes blijven en hadden leuke gesprekken met de gids. De volgende dag was het echt slecht weer en koud. Aangezien we nog flink wat moeten doen aan onze schoolopdrachten, besloten we onze tijd daar maar voor te gebruiken. Heel stom en saai maar het is voor een goed doel. In de avond zijn we weer heerlijk uiteten geweest bij een hele leuke tent genaamd; The Table. Het was ontzettend druk, dus we hadden geluk met een tafeltje. We hebben genoten van een overheerlijke pizza.

Zondagochtend checkten we vroeg uit omdat we op safari gingen. Yes, eindelijk op safari, dat stond nog hoog op mijn to do lijstje. We deden dit bij de Plettenbergbay Game Reserve en zouden twee uur een gamedrive gaan doen. Om 8.30 moesten we daar zijn, we hadden de vroegste tijd genomen omdat dan de dieren het actiefs zijn. Weer hadden we een privé rit (of we timen het telkens goed, of niemand wil in ons gezeldschap zijn haha, hopelijk het eerste). Daar gingen we, met zijn tweetjes in een jeep met gids die heel veel vertelde over alle dieren in het park. Het was gaaf, heel erg leuk om al die beesten in het wild te zien. Er waren heel wat boksoorten zoals de springbok, bonte bok, waterbok, eland en njala. In het water zagen we een echte ECHTE nijlpaard. Dit was best wel bijzonder omdat deze dieren wel zes minuten hun adem in kunnen houden en zeldzaam zijn. Heel leuk om dit dier in het echt te zien, ook omdat het mijn moeders lievelingsdier is. We zagen veel struisvogels, drie giraffen, krokodillen, heel wat zebra’s, buffels, leeuwen, wild dog’s, cheeta’s en op het laatst zelfs een neushoorn. Alle dieren die in het park te zien waren, hadden we gespot dus dat was wel cool. Olifanten hadden ze niet daar, maar gelukkig waren we daar al heen geweest in Knysna.

Na de safari zijn we naar het hostel Wild Spirit gegaan op aanraden van een zus van een vriendin van mij. Deze plek was echt heel erg leuk, de aankleding was super en alle mensen in het hostel waren chill en vriendelijk. Helaas heeft het zondag werkelijk waar de hele dag geregend, alleen niet met onze safari gelukkig. Hierdoor zijn we lekker binnengebleven de hele dag. Voor het eerst lagen we in een gedeelde kamer van acht personen. Toen we aankwamen waren we nog de enige maar al later kregen we gezelschap van twee Duitse meiden. Al snel hadden we een klik en deden we veel dingen samen. Zondag alweer, dit betekend dat we nog maar één echte week hebben voordat we weer terugvliegen naar Nederland. Bizar hoe snel het allemaal gaat, maar wel een heel gaaf avontuur. Het is goed om weer naar huis te gaan en er staat mij in Nederland ook veel nieuwe uitdagingen te wachten maar gelukkig hebben we nog 1 week hier.
Thanks for reading again and see you now really soon!

Kisses, xx

Yvette